tisdag 20 mars 2012

Turné i Stockholm 2008

Den 6 juli 2008 var vi i vår då inofficiella och namnlösa trädgårdsförening 
på trädgårdsresa till Stockholm.
Vi besökte 2 olika handelsträdgårdar i Ulriksdalsområdet.

Efter lite strul med GPS:en kom vi till sist fram till vårt första stopp:
Slottsträdgården Ulriksdal!

Stooor urna för taklök står fortfarande på önskelistan...

Det fanns mycket att se, på många olika ställen!
Dels var det ute i den vanliga handelsträdgården, så att säga,
dels i sommarblomstältet,
dels i växthuset,
dels i "piff-butiken"
och inte minst på frilandet!

Tyvärr var vi inga stora fotografer på den tiden,
så det finns inte mycket att visa...


Den här skönheten förevigades för att lösa ett mysterium.
Hon satt i en visningsplantering och var uppenbart felmärkt.
Eftersom jag (Carro) föll för henne, ville jag hitta rätt namn
så att jag fick rätt skönhet med mig hem.
Tyvärr fanns den sorten inte till salu. =(

Efter en snabb medhavd lunch på parkeringen bar det av mot nästa anhalt:
Brunnsvikens Trädgård.
Även det ett trevligt ställe, med mysig utemiljö,
särskilt där man kunde sitta och fika.
Dessvärre finns inte en enda bild därifrån...

Det allra mest fantastiska med den här handelsträdgården var att...
Jag hittade den mystiska skönheten!
Och hon var till salu!


'Golden Chimes' hette hon, och hon fick självklart följa med hem!

Sammanfattningsvis, efter att ha skrivit det här inlägget,
kan jag säga att vi nog måste åka tillbaka snart!
Jag minns en massa trevliga saker, 
men har inga bilder av det...

Carro 

PS: Lite kuriosa är att det var under den här resan 
vi beslutade oss för att ta namnet Acchleja.


1 kommentar :

Ulrika sa...

Ni verkar göra mycket spännande i er förening, en tripp till Fullerö rekomenderar jag varmt! Även Söderforsens handelsträdgård om ni inte varit där!
Kram Ulrika